這是散文課念到一篇短文
我覺得還蠻有道理的
同樣的
或許也可以印證在我們唸文學的人的身上吧

※ ※ ※

"Why I Write"
Why one writes is a question I can answer easily, having so often asked it of myself. I believe one writes because one has to create a world in which one can live. I could not live in any of the worlds offered to me ─ the world of my parents, the world of war, the world of politics. I had to create a worldof my own, like a climate, a country, an atmosphere in which I could breathe, reign, and recreate myself when destroying by living. That, I believe, is the reason for every work of art.

※ ※ ※
同樣的
我想到一下時
有堂課強納生要求我們分享
why we should study literature?
what does it mean to us?
我當時給的答案好像有點雷同
不過跟一個作家不同的是
我所做的
是進入一個已被創造的世界
我可以選擇我想要待的世界
是怎樣子的一個世界

不喜歡、不理想
只要蓋上書
就可以離開了

不過同樣低
當我念到對自己有意義的書時
就像是
我走進了專為自己量身打造世界裡

讀文學是一種反射
反射自己的理想
反射世界的殘酷
反射一切的困惑與解答

只是
這樣子的答案
有辦法讓我一輩子都唸文學嘛?
這樣子的原動力,夠嗎?
arrow
arrow
    全站熱搜
    創作者介紹
    創作者 miacat 的頭像
    miacat

    咪芽貓在美國

    miacat 發表在 痞客邦 留言(4) 人氣()